tirsdag den 15. juli 2008

Jeg skulle på turistkontoret den dag Maasdam, som skibet hed, lå ved byen, jeg skulle betale for en tur jeg ville med på. Vi sejlede ud til Hvalsø kirkeruin og derefter til en landbrugsforsøgsstation, der ligger på en ø i fjorden. Nogle (kloge?) gartnere mener, at årsagen til at der ikke er træer i Grønland er, at frøene ikke kan komme hertil.
Nogle mener også, at den globale opvarmning kan have betydning for den fremtidige skovdrift i Grønland. De var dog begyndt med nogle træsorter fra Island, der er ikke hentet palmer og citrus hertil endnu.
Gartneren er fra Norge, og er ansat for 4 mdr., i den tid går han alene på øen bortset fra enkelte rundvisninger, i stedets garage holder en båd.
Jeg spurgte skipperen, som var fra Fæøerne og havde sejlet båden hertil fra Hirtshals, om han ville gå lidt tæt på isbjergene, sådan at jeg kunne få nogle gode billeder.
Der er lidt svimlende, at tænke på at det is er meget gammelt, og har ligget mast sammen inde i midten af Grønland i tusindvis af år. Det er så flot og imponerende som jeg forestillede mig.

Ingen kommentarer: